Logo Centrum Myśli Jana Pawła II

Zrozumieć ducha Asyżu: seminarium Raimona Panikkara

Przed nami kolejne spotkanie z cyklu „Zrozumieć ducha Asyżu”, tym razem wokół dialogu między chrześcijaństwem a hinduizmem. Zastanowimy się nad słowami Raimona Panikkara, który jest głównym bohaterem naszego seminarium, „Wyruszyłem jako chrześcijanin, w trakcie drogi odkryłem, że jestem hindusem, zostałem buddystą, a teraz wracam nie przestawszy być chrześcijaninem”. 

Wprowadzenie:
Bogdan Białek 

Prowadzący seminarium:
Maciej Bielawski (pisarz, filozof, nauczyciel) – 

Prelegenci:
o. dr hab. Marek Nowak OP 
Krzysztof Dorosz 

 

Raimon Panikkar (ur. 3 listopada 1918 w Barcelonie, zm. 26 sierpnia 2010 w Tavertet w Hiszpanii) – hiszpański teolog, zaangażowany w dialog międzyreligijny pomiędzy katolicyzmem i hinduizmem, twórca oryginalnej koncepcji chrystologicznej.

Urodzony jako syn Hindusa i hiszpańskiej katoliczki, wychowany w dwóch kulturach i dwóch religiach. W młodości związany z Opus Dei. W 1946 przyjął święcenia kapłańskie w Kościele katolickim. W latach pięćdziesiątych wyjechał do Indii, gdzie w 1964 opublikował pracę Nieznany Chrystus hinduizmu. W książce tej starał się pokazać, że hinduizm może zaakceptować Chrystusa jako źródło autentycznego doświadczenia religijnego. W 1967 wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie przez wiele lat wykładał religię porównawczą. W jednym z artykułów w 1971 opisał siebie jako tego, „który wyruszył jako chrześcijanin, odkrył w sobie buddystę i powrócił buddystą, nie przestając być chrześcijaninem”. Był autorem kilkuset artykułów i kilkudziesięciu książek z zakresu historii religii, religii porównawczej, teologii, filozofii i dialogu międzyreligijnego. Posiadał również doktorat z chemii.

W 1981 opublikował drugie wydanie książki Nieznany Chrystus hinduizmu, w której przedstawił Chrystusa jako wykraczającego poza osobę Jezusa. W tej pracy oraz dalszych publikacjach starał się pokazać, że w hinduizmie obecna jest Tajemnica, którą chrześcijanie nazywają Chrystusem. O ile Jezus jest w pełni Chrystusem, o tyle Chrystus oznacza więcej niż Jezus. Tym samym wyznawcy religii azjatyckich mogą poznać Chrystusa w sposób inny, niż przez osobę Jezusa.

Po przejściu na emeryturę zamieszkał w domu rodzinnym w Tavertet, prowadząc w dalszym ciągu aktywną działalność naukową, z której wycofał się niedługo przed śmiercią. 

Miejsce i czas:

Centrum Myśli Jana Pawła II
ul. Foksal 11, Warszawa

05.02.2016 – godz.18.00-20.00 
06.02.2016 – godz.18.00-20.00

Opublikowano 18.01.2016

ZOBACZ RÓWNIEŻ

„Uczyń z życia arcydzieło” – czy wiecie, czym zainspirowane jest hasło, które uczyniliśmy jednym z ważnych drogowskazów naszej pracy?
2 kwietnia przypada 19. rocznica śmierci Jana Pawła II. Z tej okazji przygotowaliśmy publikacje skupiające się na temacie przemijania i poświęcenia. Zapraszamy także na kolejną debatę w ramach projektu „Porozmawiajmy o człowieku”
Śmierć drugiej osoby nie musi kojarzyć jedynie z bólem i cierpieniem, a hospicjum z miejscem do umierania.
Życzymy Wam pokoju, nadziei oraz sił do zmieniania świata na lepsze

Klikając „Zgadzam się” udzielasz zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych dotyczących Twojej aktywności na naszej witrynie w celach analitycznych, zapewnienia prawidłowego działania funkcjonalności z serwisów społecznościowych oraz serwerów treści. Szczegółowy opis celów i zakresu przetwarzanych danych znajdziesz tutaj.